- Užijte si čtení - Přispějte článkem - TUDY KE KNIHÁM - Kometnujte -

Stopařův průvodce Galaxií: Restaurant na konci vesmíru - Douglas Adams

25. dubna 2009 v 10:20 | Upiirek |  A

Hlavní postavy: Arthur, Ford, Zafod, Trillian, Marvin

Druhý díl Stopařova průvodce Galaxií začíná povídáním o tom, jak vznikl vesmír, a jaká to byla chyba. Následně jsme na palubě vogonské lodi, která pronásleduje Srdce ze zlata, aby zničila poslední pozemšťany. To si přeje hlavně psychiatr Halfrunt, protože kdyby pozemšťané přišli na základní Otázku Života, Vesmíru a vůbec, psychiatrie jako obor by zanikla. Proto se Vogoni snaží Srdce ze Zlata zničit.

Protože posádka srdce (podrobnosti v prvním dílu) si pronásledovatelů všimne, Zafod s ostatními vyvolá svého mrtvého pradědečka, aby jim pomohl z průšvihu (ne že by se mu zrovna chtělo Zafodovi pomáhat), výsledkem čehož se Marvin se Zafodem objeví na nakladatelské planetě Stopařova průvodce Galaxií, zatímco Ford, Artur a Trillian se i se Srdcem ze zlata objeví v Zafodově kapse, na což ale přijdou až později.

Zafod, aby bylo vše vysvětleno, má ve svých dvou mozcích zablokované místo, ke kterému se nemůže dostat. Tohle místo si kdysi nechal zablokovat sám, aby prošel prezidentskými volbami - kdyby u voleb zjistili, že už tehdy chtěl ukrást Srdce ze zlata, nikdy by neprošel. A tak teď nevěděl, o co se vlastně snaží, akorát občas dostal od svého zablokovaného místa pokyn, co má dělat. Teď mu říkalo, že musí mluvit se Zarniwúpem, pracujícím pro Průvodce. Tak se za ním vydal do budovy Průvodce do patnáctého patra. Když tam však dojde, budova je napadena a Zarniwúp tam stejně není. Je tam ale někdo, kdo slíbí Zafodovi, že ho k němu dovede, je ovšem potřeba zdržet útočný stroj. Od čeho je tu však depresivní android Marvin?

Ukázka: "Víš, jak mi je?" šeptl Marvin trpce.
"Prostě vzali roha a tebe tu nechali, co?" hřměl tank.
"Přesně tak."
"Asi jim vodprásknu i ten jejich pitomej strop," zařval tank a odpráskl strop můstku.
"To je ovšem výkon," zamumlal Marvin.
"A to eště nic neni," chvástal se tank, "klidně dokážu vodprásknout i podlahu, to budeš mrkat!" řekl a odpráskl podlahu.
"Sakramejdlo!" řval stroj, když se řítil z patnáctého poschodí. Dopadl na zem a zatřískal se nacimprcampr.
"Tak zoufale pitomý stroj jsem už dlouho neviděl," povzdechl si Marvin depresivně a odploužil se pryč.

Zafod Zarniwúpa nakonec najde, spolu znovu zvětší Srdce ze zlata a konečně se vydají do vytouženého Restaurantu na konci vesmíru. Tady se všichni slušně napijí a nají hovězíko z telete, které se samo přijde nabídnout ke stolu a ukazuje, které jeho části jsou nejlepší (vysvětlením je, že zelenina se vzbouřila a vypěstovala zvíře které se chce dát sníst na truc všem vegetariánům) - Arthur jediný si hovězí nedá.

Poté znovu naleznou Marvina (kterého nechali čekat na stejně planetě, jen nějakých 576 milionů let zpátky) a ukradnou krásnou kosmickou loď, aby mohli odletět pryč. Ovšem nevěděli, že tahle loď je naváděná tak, aby při následovném koncertu nejhlasitější skupiny vesmíru vůbec naletěla do slunce a vybuchla i s ním. Proto se musí všichni rychle dostat z lodi poněkud porouchaný teleportérem kamsi do času a prostoru. Ten musí zapnout poslední člen co zůstane na lodi - a hádejte kdo? Ano, Marvin.

Arthur s Fordem se dostanou na loď plnou obyčejných prostoduchých lidí, vyslanou vyspělou planetou, aby se jich zbavili.

ukázka: "Totiž, pokud si vzpomínám..." proplétal se kapitán opatrně spletí slov, "pokud si dobře vzpomínám, jsme vlastně naprogramováni, abychom jaksi místo přistání havarovali."
"Havarovali?" vyděsili se Ford s Arthurem.
"Ééé... ano. Je to vlastně jaksi součástí plánu. Má to velmi dobrý důvod, nemůžu si zrovna momentálně vzpomenout, jaký. Bylo to něco s... éé.."
Frod vybuchl.
"Jste sbírka idiotů a budižkničemů!"
"Ano! To je ono!" rozzářil se kapitán. "To byl ten důvod!"

S Fordovou pomocí není havárie tak strašná a většina lidí ji přežije. Ukáže se, že přistáli na Zemi před dvěma miliony let. Původní obyvatelstvo po přistání lodi začne vymírat, zatímco noví lidé kupodivu přežijí, i když ani po dvou letech nejsou schopni vytvořit kolo nebo oheň. Arthur si nicméně lépe rozumí s původními obyvateli, a za pomoci popsaných kamínků se je snaží naučit hrát scrabble. Když jeden z nich (ještě nemluvících) náhodně složí slova "čtyřicet dva", což je odpověď na základní Otázku, dostane Arthur nápad. V jeho mozku má být zakódovaná Otázka, a tak si říká, jestli se objeví, když bude vytahovat náhodně písmeka ze sáčku. A jak tedy zní základní Otázka Života, Vesmíru a vůbec?

Co dostanete, když vynásobíte šest devíti?

Zafod s Trillian zatím se Zarniwúpem letěli v Srdci ze zlata k planetce, na které žil člověk, jež skutečně ovládal vesmír - ty byl podle Zarniwúpa jejich i Zafodův hlavní cíl, kvůli kterému si nechal Zafod zablokovat některé části mozku. Onen vládce vesmíru bydlel na ubohé planetce v boudě s kocourem, a nesnažil se o nic jiného než aby nikomu nevládl. jeho prohlášení typu "Nevzpomínám si, že bych ho kdy slyšel. Ale na mě se nemůžete spoléhat" o svém kocourovi přivádějí Zarniwúpa k šílenství, protže vládce nejen že nepřipouští že cokoliv co nevidí existuje, nevěří dokonce ani všemu co vidí. A tak, zatímco se s ním Zarniwúp háda, Zafod a Trillian se odplíží k Srdci ze zlata a odletí.

Tady kniha končí, ale díky dalším třem dílům se snad dozvíme, co se stalo s Marvinem a tak dále. Zatím nemůžu než doporučit ke čtení ;)

Anketa

Knižní či filmové parodie?

mám rád/a